Tuesday 31 August 2010

المجموعة الرابعة

متزعلش

متزعلش يا حبيبي
غصب عني رايح اسيبك
رغم حبك كان نصيبي
رغم حاجه لم تعيبك

والله حبك عشق عمري
يا حبيب قلبي وعينيّه
بسّ آه لو جيتني بدري
لمّا كان عمري في إيديّه

يا حبيبي م البدايه
خفت تزعل من فتوري
خفت تفهم لي الحكايه
إني بتقل من غروري

آه لو تعرف يا حبي
قدّ إيه بعشق جمالك
قدّ ايه مغرم وقلبي
قدّ إيه محتاج وصالك

بسّ قلبي لسّه خايف
ع الغرام ده م الليالي
والليالي مانت عارف
جرحها لسّه في خيالي
متفهمنيش غلط

أرجوك متفهمنيش غلط
لو قلت لك إني فقط
بهوى الكرامه في الغرام
أكتر من القول والكلام

يا عمّ انا مقدرش اعيش
قصة عذاب مبتنتهيش
يا عمّ انا بهواك صحيح
والحب عندي شيء صريح

بسّ المعامله باحترام
أفضل من الشوق والهيام
مش ده الكلام اللي انحكى
مرات كتيره وتنسى

يا عمّ مهما قلت لك
بهواك وحتى حلفت لك
معقوله ترضالي الهوان
من بعد ما اديتك حنان

هوّ الغرام يا عمّ إيه
إن كنت مش حتخاف عليه
إن كنت مش حتحسّ بيه
أو حتى مش ناوي تراعيه
يا عمّ فكر من جديد
بلاش تزيد همي وتقيد
رغم المحبه مستحيل
بالشكل ده أعشق وميل

والله الهوى

والله الهوى ليّه انكتب
لمّا الهوى فعلا ً وجب
بعد النصيب مكان بعيد
بعد الحبيب مكان عنيد

كلّ الجوى كلّ الأسى
عند اللقا راح واتنسى
يا خساره بس على السنين
اللي انقضت وجد وحنين

كان يجرى إيه لو بدري جيت
وعشت جمبي في أحلى بيت
حتقوللي إيه وتعيد ليه
هوّ الغرور كان فاد بإيه

مش عايز اعاتبك ع الهوان
مش عايز احاسبك مهما كان
عشان وصالك يا جميل
لو كان تأخّر بالقليل
أفضل وأجمل م النوى
والحرقه والشوق والجوى
يا نور عيوني بشكرك
ع كلّ حال وفكرك

لو كان وصالك مستحيل
أوعند قلبك كان طويل
حصبر وداري يا قمر
مهما البعاد طال واستمر

إيّاك تصدّق

لو قلت لك خلاص نسيت
عهد الهوى ومن زمان
لو قلت لك كمان لقيت
بعدك غرام حبّ وحنان

إيّاك تصدّق مهما قلت
ومهما عدت حتى ان حلفت
إيّاك تصدّق مهما كنت
مغرور بنفسي أو زعلت

متفتكرش يا قمر
نسيان غرامك شيء بسيط
لو حتى فرّقنا القدر
بألف صحرا أو محيط
مقدرش أنساك يا جميل
رغم البعاد من غير سبب
بسّ الحقيقه مستحيل
أرفع وشيل عنك عتب

عملت إيه يعني بلقاك
غير انّي حبيتك كتير
غير انّي قلت لك هواك
بغير عليه وحفضل أغير

هوّ الغرام عندك كده
وجد وعذاب حزن وألم
ولاّ الهيام في الوقت ده
أصبح سراب يأس وندم

مكانش العشم

مكانش العشم والله
يا حبيبي تتخلى
عن حبي وغرامي
وعشقي وهيامي

ونا اللي رعيت حبك
ونويت أعيش جمبك
ده نا ياما وقفت معاك
وسهرت ليالي ارعاك

مكانش العشم تزعل
يا حبيبي أو تتقل
عليّه بلا دافع
أو حتى سبب شافع

مكانش العشم تهجر
يا حبيبي أو تغدر
بقلبي اللي عايش ليك
وفكري اللي مشغول بيك

مكانش العشم تقسى
يا حبيبي أو تنسى
حناني وحنيني
وزماني وسنيني

نفسي اجيلك

يا حبيبي نفسي اجيلك
وفي عيوني نفسي اشيلك
نفسي افرح بيك وخلي
قلبي هيمان بيك تمللي

بس كبرك ذلّ قلبي
رغم عشقي لك وحبي
رغم إنك يا حياتي
حبّ عمري وسرّ ذاتي

يا حبيبي خود زماني
خود وجودي خود كياني
حتى مني خود سلامتي
بس لا تجرح كرامتي

هوّ في في الدنيا أغلى
م الكرامه ولاّ أحلى
دي الكرامه صوت ضميرنا
اللي حيقرر مصيرنا

يا حبيبي مش هاممني
غيرش إنك مش فاهمني
ليه تعذبني بكبرك
ليه تغلبني بهجرك

لو حقيقي كنت عاشق
كنت شاري وكنت صادق
كنت تقدر برضه تنصف
ولاّ حتى شويّه تعطف





بحبّ دايماً

بحب دايماً أجيب في سيرتك
وحطّ قدّام عينيّه صورتك
بحبّ أصحى ونام يا عمري
وانت في خيالي كمان وفكري

بحبّ أسهر وبات افكّر
بنور جمالك وقول وصوّر
معاك تمللي بكل مشاعري
بكل عواطفي وكل خواطري

بحبّ اقولك يا نور عيوني
حبّك غمرني بشوق جنوني
بحبّ اقول لك سعيد بوصلك
من يوم ما شفتك وقلبي مال لك

بكلّ ثانيه معايا طيفك
وفي كل ناحيه منايا اشوفك
ده انت اللي حبك سحر فؤادي
وانت اللي قلبك أسر ودادي

يا عمري والله فداك حياتي
فداك زماني وبرضه ذاتي
يا عمري والله بموت في حبك
ونفسي أحيا وعيش بقربك
لو كنت

لوكنت جد بتحبني
وكنت حق بتودني
لو كنت عاشق يا جميل
وكنت صادق لو قليل

مكانش وصلك مستحيل
والبعد عني صار طويل
مكانش حتى بات جريح
قلبي اللي كان ويّاك صريح

لو حسّ قلبك بالجوى
والوجد والشوق م النوى
لو بسّ حسّيت يا قمر
بالسهد مرّه والضجر
اللازمه
لو كنت زي قلبي وفي
مخلص وبيك بس مكتفي
لو كنت برضك منفتح
ع الحب وقلبك منشرح
اللازمه
لو كنت فعلا ً في الغرام
ملكش في اللوم والخصام
أو كنت أصلا ً ملتزم
بالحبّ زيّي ومنسجم
اللازمه

يا قلبي

يا قلبي قوم وافرح بقى
وانسى العذاب وانسى الشقا
بعد الحبيب مطال جفاه
قرب وحان معاد لقاه

يا قلبي قوم وارقص كمان
واملا الحياه حب وحنان
برش تفكر في اللي فات
فكر وركز باللي آت

يا قلبي قوم وقول حعيش
عشان خلاص أحزان مفيش
ده الفرح عاد والسعد ساد
لمّا الحبيب بالوصل جاد

يا قلبي قوم وطير لفوق
وافرد جناح من بعد شوق
هو الوجود كان يسوى إيه
من غير حبيبي نرتاح إليه

يا قلبي قوم وابعت سلام
بالحبّ مفعم والغرام
ابعت سلام لحيينا
وللحبايب زيينا

والله القمر

والله القمر نوّر وبان
للكون جماله والبشر
لمّا القمر قرب وحان
معاد رجوعه من السفر

أهلا ً بنورك يا قمر
هلّيت عليّه في المعاد
من بعد حيره وطول سهر
للقلب فرحه والله عاد

يا نور عيوني مستحيل
دلوقتي حاجه تبعدك
بالروح يا روح قلبي الجميل
والقلب برضه حسعدك

يا عمري يا حبي أنا
يا اللي انت أجمل م الجمال
شفت الهنا وياك هنا
من بعد ما عزّ الوصال

شكرا يا عمري يا أمل
قلبي المتيّم من زمان
مهما الزمان في الناس عمل
في القلب دايماً لك مكان

لو قلت لك

لو قلت لك نسيت وداد
أيام زمان ونسيت هواك
إيّاك تصدّق ده الفؤاد
والروح كمان عايشين معاك

وان قلت لك بعد النوى
معادش ليل سهدي طويل
إيّاك تصدّق ده الهوى
في القلب قايد للجميل

بسّ انت حس وافهم بقى
بلاش نقول ونعيد كتير
لو يوم رضيت ليّه الشقا
مرضاش غرام من غير ضمير

بهواك أنا مهما شكى
منك فؤادي وانكوى
بهواك أنا مهما حكى
عنك عذول أو حد وشى
يا نور عيوني مهما طال
بينا البعاد ومهما صار
في القلب صورتك والخيال
مشغول بسيرتك ليل نهار

لا تسلني

يا حبيبي لا تسلني
ما الذي ينتاب قلبي
حين تنأى عن عيوني
لا تسلني بل أعنّي
قبل أن أشكوك ربّي
رغم حبّي وجنوني

يا حبيبي لست أدري
ما الذي تبغيه مني
حين تنأى أو تجافي
قد وهبت الحب عمري
بيد أن البعد عني
كان حظي لا التصافي

يا حبيبي عد إليّا
وابق عندي ما تبقى
من حياتي وسنيني
كيف لا تحنو عليّا
بعد أن أصبحت أشقى
كل يوم ٍ من حنيني

يا حبيبي ضقت ذرعاً
بالأماني الكاذبات
دون ان ترجو وصالي
كم رويت الأرض دمعا
في الليالي الحالكات
دون أن ترثو لحالي

أرجوك

متقولش أرجوك نسيتك
ونسيت غرامك وحبك
ونا اللي أصلا ًهويتك
وفضلت ويّاك وجمبك

بس الغرور يا حبيبي
والكبر قسوك عليه
مع إني ظنيت نصيبي
ويّاك هيطول شويه

يا نور عيوني عشانك
نسيت صحابي وقرايبي
مع إني قلت بحنانك
حتسد مسد كل حبايبي

هو الغرام في الزمان ده
صار أيّ حاجه والسلام
إن كان كده م النهارده
الله الغني عن ده الغرام

والله الغرام عندي أجمل
من أي حاجه في حياتي
من غير غرام لسهّ أفضل
من طول حياتي مماتي

يا قلبي طوف

يا قلبي طوف ويّا الحبيب
واسمع وشوف أجمل غرام
بعد العذاب جالنا النصيب
والحلم صار جد يا سلام

يا قلبي عيش وافرح بقى
وطير ورفرف في الفضا
مهما العذاب طال والشقا
ويّا الحبيب راح وانقضى

يا حب عمري يا قمر
يا اللي الزمان ويّاك جميل
دلوقتي لمّا الشوق أمر
معادش وصلك مستحيل
دلوقتي بس وحنا سوى
حضن الهوى هيضمنا
دلوقتي بس من غير جوى
هنعيش سنين مع بعضنا

دلوقتي بس محتاج اقول
قف يا زمان بلاش تدور
حتى الغرام والشوق يطول
أيام كتيره بل عصور

إبعد وروح

ابعد وروح وغيب سنين
وانسى الغرام وانسى الحنين
أمّا أنا حفضل أنا
مهما العذاب طال والضنا

مقدرش ماشتاقش إليك
أو حتى أزعل يوم عليك
ده الحبّ والشوق يا جميل
م القلب شيلهم مستحيل

يا عمّ تقدر تفتري
وتبيع غرامي وتشتري
بسّ الغرام هوّ الغرام
والحبّ عندي والهيام
يا عمّ قلبي في الهوى
مخلص ولو طال النوى
يا عمّ حتى لو تغيب
مليون سنه برضك حبيب

يا عمّ عندي الحب جد
مش أي كلام يتقل لحد
في القلب دايما راح يعيش
كالسيل وبرضه راح يجيش

بشتاق لك

من بعيد بشتاق لك انت
يا حبيب عمري وزماني
من بعيد بنده لك امتى
من جديد هتعود لي تاني

يا حبيبي نفسي اشوفك
نفسي اضمك بين إيديه
يا حبيبي خلّي طيفك
ع القليل يسأل عليّه

مهما تزعل يا حبيبي
ومهما تتقل قلبي مغرم
حتى لو طوّل نحيبي
وقاد لهيبي مش هيندم

ده انت روحي وانت عمري
وانت حب قلبي الجنوني
وانت شمسي وانت بدري
مهما تبعد عن عيوني

بسّ آه لو مرّه تفتح
يا حبيبي ليّه قلبك
حتى أعرف ليه بتجرح
بالبعاد قلبي اللي حبك

طال بعادك

يا حبيبي طال بعادك عن عينيّه
رغم إنك والله أغلى الناس عليّه
يا حبيبي يجرى إيه لو يوم شويّه
حسّ قلبك بالحنين ورجعت ليّه

ده الخصام والهجر بينا مهما طوّل
لسّه حبك جوّه قلبي زيّ أوّل
حتى حبك كلّ يوم عمّال بيكبر
والحنين عمّال يزيد اكتر وأكتر

يا حبيبي فكرك انّي حنسى حبك
فكرك انّي حقسى زيّك آه يا قلبك
إنسى واقسى يا حبيبي للنهايه
بس هقول لك يا حبيبي م البدايه

بكره لمّا الشوق يهزّك يا حبيبي
راح تجرّب نار عذاب قلبي ولهيبي
ليه بتنسى ليه بتقسى مين هيسمع
في الليالي شكوتك وإيه هيشفع

لست أدري

لست أدري يا حبيبي
كيف تغفو في الليالي
دون وجدٍ أو شجونٍ
أو حنينٍ للوصال
اللازمه
أي عهدٍ يا حبيبي
خنته حتى أعاني
من بعادٍ دون حق ٍ
أو عذابٍ أو هوان

لست أدري كيف تصحو
كلّ يوم في الصباح
راغباً في العيش دوني
بلا وهاوٍ للمزاح
اللازمه
لست أدري كيف تقضي
وقتك العادي المملا
دون أن تسعى لوصلٍ
يبعث الحبّ الأهما
اللازمه
لست ادري كيف تلهو
في الليالي وتسامر
ثمّ تغفو كالرضيع
ثمّ تصحو كي تفاخر

يا ريت تقوللي

يا ريت تقوللي يا قمر
لمّا الحبيب ينسى الحبيب
ذنب الغرام ولاّ البشر
ولاّ احنا فيك ملناش نصيب

يا ريت تقوللي انت ليه
خلّيت سهاد عيني طويل
هو احنا يعني قلنا إيه
حتى البعاد طال يا جميل

لمّا انت مش قد الغرام
خليتني احبك بسّ ليه
ولاّ الغرام عندك حرام
ولا انت عايز مني إيه

يا عمّ حتى لو سراب
الحب عندك قول كده
عشان خلاص ملّيت عذاب
هوّ الغرام بالشكل ده

حبّيت هواك لحظة لقاك
وكان هواك عشقي الوحيد
بسّ بجفاك ونار هواك
قلبي انكوى وعاش شريد

نفسك تقوللي

نفسك تقوللي بحبك
وتعيدها ليّه تمللي
بس الغرور اللي في قلبك
هوّ اللي مانعك تقوللي

يا عمّ قرّب وصارح
بلاش تضيّع شبابي
يا عمّ جرّب وفاتح
حرام تطوّل عذابي

يا عمّ والله في عيونك
شايف المحبه والأشواق
بس من شكوكك وظنونك
كابت المشاعر في الأعماق

معرفش ليه بسّ خايف
من المصارحه يا عمري
من ناحيتي مانت عارف
هواك في قلبي وفكري


يا عمّ نفسك تحكيلي
عن ليل سهادك واشجانك
نفسك تجيني وتشكيلي
عن نار غرامك واحزانك

ملناش نصيب

ملناش نصيب في الحب يا ناس
ملناش نصيب
بعد الحنين والشوق سنين
باعني الحبيب
خلاص بقى ملناش أمل
في الحب يا ناس
بعد الشقا مكان وصار
هوّ الأساس

يا دنيا إيه صار للبشر
حتى القلوب
معادش تعرف بعضها
غير بالحروب
هوّ الغرام يا ناس حرام
ولاّ الفلوس
هيّه اللي صارت تشتري
حتى النفوس

يا دنيا فين عهد الهوى
والحبّ راح
ليه الوفا أصبح جفا
والشوق جراح
معقول مزايا الحبّ راحت
واختفت
والناس خلاص بس بالمصالح
اكتفت

إن كان كده خلاص بقى
أفضل نتوب
بلاش نضيع ونتوه كمان
بلاش ندوب
يعني الغرام لو كان عذاب
هيفيد بإيه
ولاّ الحبيب لو عاش غريب
هيجيلنا ليه





مرّت سنه

مرتّ سنه وجات سنه
وانت وانا لسّه في خصام
والله حرام بعد الهنا
عهد الغرام راح والهيام

يعني اللي كان ويّاك ده إيه
وهم وخيال أو كان بجد
لو كان غرام ضاع بسّ ليه
ولاّ العناد فاق كلّ حد

عملت إيه قوللي بقى
حتى الفراق طال والبعاد
هوّ الغرام غلب وشقا
ولا انت بس غاوي العناد

معرفش ليه أصبح غريب
أمرك معايا يا قمر
وانت اللي كنت أقرب حبيب
أقرب من العين للبصر

حبّيت هواك وانت كمان
بادلتني نفس الشعور
راح فين بقى كل ّ الحنان
وليه ابتدا بينا الفتور
ساعات لوحدي يا جميل
بحتار وبتسائل كتير
إزاي وليه صار مستحيل
بينا الوصال فين الضمير

عد حبيبي

يا حبيبي آه لو تأتي إليّا
قبل أن تقضي الوشايات عليّا
يا أعزّ الناس في الدنيا لديّا
عد رجاءاً مثلما كنت نديّا

يا حبيبي بعد شوق ٍ دام عمري
ما الّذي تبغيه من صدي وهجري
هل من المعقول يا شمسي وبدري
أن تريد اليوم بعد الوصل هجري


يا حبيبي كنت أرجو أن تراعي
عهد حبي باندفاع ٍ واقتناع
ليس أن تسعى لما فيه ضياعي
دون عذرٍ يا حبيبي أو وداع

يا حبيبي إنظر الأيام تجري
في سكون ٍ دون أن أدري وتدري
هل من الإنصاف أن تجري بعمري
دون أن تدري بأحوالي وأمري
فين الطرب

ليه يا زمان عهد الجمال
من الوجود راح والخيال
حتى الطرب أصبح محال
لمّا انكتب لولاد عيال

فين الهيام فين الغرام
فين المعاني في الكلام
فين الأغاني يا حرام
دي بهزّتين تتقال قوام

فين الطرب بتاع زمان
معادش له بينا مكان
دلوقتي بس والله الجنان
عمّال يكسر بالودان

أيام زمان مش أي حد
غنى وقال أطرب بشر
مش أي حد ترك بجد
على القلوب بصمه وأثر

دلوقتي أي واحد بقول
عن نفسه سيد المطربين
فكره بغنوه راح ينول
حبّ البشر والمعجين

أيام زمان كان مستحيل
في المغنا يظهر صوت جديد
إلاّ إذا كان صوت جميل
ملوهش بالصيت والرصيد

برضه الكلام مش ده الكلام
اللي انكتب أيام زمان
ولا الغرام هوّ الغرام
ولا الحنان نفس الحنان

المغنا كان حلو وجميل
والفن كان مشغول بحب
حتى القلوب جيل بعد جيل
حافظه الكلام عن ظهر قلب

معقول خلاص الفن راح
والمغنا راح ويّا الرياح
معقول خلاص حتى الصياح
أصبح غنا واصبح مباح





من زمان

من سنين يا نور عيوني
وحنا من بعدك غلابه
من سنين والشوق جنوني
والفؤاد مغرم صبابه

من سنين والقلب صابر
ع الفراق من غير ملامه
من سنين والقلب ناطر
كلمه منك أوعلامه

بسّ لمّا نسيت عنادك
يا حبيبي وكبر قلبك
فرحت الدنيا بودادك
والحياه احلوّت بقربك

يا حبيب قلبي ونصيبي
بعد ما هلّيت عليّه
طفّى وصلك نار لهيبي
والدموع سابت عينيّه

قلت مش معقول يا عمري
تحرم العين من جمالك
هوّ عمري راح يا بدري
يستمر من غير وصالك
يا حبيبي تحت ظلك
اتنسيت جرحي ووجدي
حتى إنّي بعد وصلك
التقيت فرحي ووعدي

متزعلش

متزعلش يا حبيبي
غصب عني رايح اسيبك
رغم حبك كان نصيبي
رغم حاجه لم تعيبك

والله حبّك عشق عمري
يا حبيب قلبي وعينيّه
بسّ آه لو جيتني بدري
لمّا كان عمري في إيديّه

يا حبيبي م البدايه
خفت تزعل من فتوري
خفت تفهملي الحكايه
إنّي بتقل من غروري

آه لو تعرف يا حبي
قدّ إيه بعشق جمالك
قدّ ايه مغرم وقلبي
قدّ إيه محتاج وصالك
بسّ قلبي لسّه خايف
ع الغرام ده م الليالي
والليالي مانت عارف
جرحها لسّه في خيالي

متفهمنيش غلط

أرجوك متفهمنيش غلط
لو قلت لك إني فقط
بهوى الكرامه في الغرام
أكتر من القول والكلام

يا عمّ انا مقدرش اعيش
قصة عذاب مبتنتهيش
يا عمّ انا بهواك صحيح
والحب عندي شيء صريح

بسّ المعامله باحترام
أفضل من الشوق والهيام
مش ده الكلام اللي انحكى
مرات كتيره وتنسى

يا عمّ مهما قلت لك
بهواك وحتى حلفت لك
معقوله ترضالي الهوان
ونا اللي عاشقك من زمان
هوّ الغرام يا عمّ إيه
إن كنت مش هتخاف عليه
وان كنت مش هتحسّ بيه
أو حتى مش ناوي تراعيه

يا عمّ فكر من جديد
بلاش تخلّي النار تقيد
رغم المحبه مستحيل
بالشكل ده أعشق وميل

والله الهوى

والله الهوى ليّه انكتب
لمّا الهوى فعلا ً وجب
كلّ الجوى كلّ الأسى
عند اللقا راح واتنسى

يا خساره بس على السنين
اللي انقضت وجد وحنين
كان يجرى إيه لو بدري جيت
وعشت جمبي في أحلى بيت

هتقوللي إيه وتعيد ليه
هوّ الغرور كان فاد بإيه

مش عايز اعاتبك ع الهوان
مش عايز احاسبك مهما كان
ليه بسّ نبكي ع اللي فات
خلينا نفرح باللي آت

وصلك يا روح قلبي الجميل
لو كان تأخّر بالقليل
أفضل وأجمل م النوى
والحرقه والشوق والجوى

يا نور عيوني بشكرك
ع كلّ حال وفكّرك
لو كان وصالك مستحيل
وعند قلبك كان طويل

كان قلبي ناوي يا قمر
مهما البعاد طال واستمر
يصبر ويستناك هنا
لو حتى غبت مليون سنه

إيّاك تصدّق

لو قلت لك خلاص نسيت
عهد الهوى ومن زمان
لو قلت لك كمان لقيت
بعدك غرام حبّ وحنان

إيّاك تصدّق مهما قلت
ومهما عدت حتى ان حلفت
إيّاك تصدّق مهما كنت
مغرور بنفسي أو زعلت

متفتكرش يا قمر
نسيان غرامك شيء بسيط
لو حتى فرّقنا القدر
بألف صحرا أو محيط

مقدرش أنساك يا جميل
رغم البعاد من غير سبب
بسّ الحقيقه مستحيل
أرفع وشيل عنك عتب

عملت إيه يعني بلقاك
غير انّي حبيتك كتير
غير انّي قلت لك هواك
بغير عليه وهفضل أغير

هوّ الغرام عندك كده
وجد وعذاب حزن وألم
ولاّ الهيام في الوقت ده
أصبح سراب يأس وندم

مكانش العشم

مكانش العشم والله
يا روح قلبي تتخلّى
عن حبي وغرامي
وعشقي وهيامي

ده نا ياما وقفت معاك
وسهرت ليالي ارعاك
وياما رعيت حبك
وواسيت عذاب قلبك

مكانش العشم تزعل
يا حبيبي أو تتقل
عليّه بلا دافع
أو حتى سبب شافع

مكانش العشم تهجر
يا حبيبي أو تغدر
بقلبي اللي محتاج لك
وفكري اللي مشغول بك

مكانش العشم تقسى
يا روح قلبي أو تنسى
زماني وزمانك
حناني وحنانك
نفسي اجيلك

يا حبيبي نفسي اجيلك
وفي عيوني نفسي اشيلك
نفسي أفرح بيك وخلّي
عمري كلّه ليك تمللي

بسّ كبرك ذلّ قلبي
رغم عشقي لك وحبي
رغم إنك يا حياتي
حبّ عمري وسرّ ذاتي

يا حبيبي خود زماني
خود وجودي خود كياني
حتى مني خود سلامتي
بسّ لا تجرح كرامتي

هوّ إيه في الدنيا أغلى
م الكرامه ولاّ أحلى
دي الكرامه صوت ضميرنا
اللي هيقرر مصيرنا

يا حبيبي مش هاممني
غيرش إنك مش فاهمني
ليه تعذبني بكبرك
ليه تغلبني بهجرك

لو حقيقي كنت عاشق
كنت شاري وكنت صادق
كنت تقدر برضه تنصف
ولاّ حتى شويّه تعطف

بحبّ دايماً

بحب دايماً أجيب في سيرتك
وحطّ قدّام عينيّه صورتك
بحبّ أصحى ونام يا عمري
وانت في خيالي كمان وفكري

بحبّ أسهر وبات افكّر
بنور جمالك وقول وصوّر
معاك تمللي بكل مشاعري
بكل عواطفي وكل خواطري

بحبّ اقولك يا نور عيوني
حبّك غمرني بشوق جنوني
بحبّ اقول لك سعيد بوصلك
من يوم مشفتك وقلبي مال لك

بكلّ ثانيه معايا طيفك
وفي كل ناحيه منايا اشوفك
ده انت اللي حبّك سحر فؤادي
وانت اللي قلبك أسر ودادي

يا عمري والله فداك حياتي
فداك زماني وبرضه ذاتي
يا عمري والله بموت في حبّك
ونفسي أحيا وعيش بقربك

لو كنت

لوكنت جد بتحبّني
وكنت حق بتودّني
لو كنت عاشق يا جميل
وكنت صادق لو قليل

مكانش وصلك مستحيل
مكانش هجرك صار طويل
مكانش حتى بات جريح
قلبي اللي كان ويّاك صريح

لو حسّ قلبك بالجوى
والوجد والشوق م النوى
لو بسّ حسّيت يا قمر
بالسهد مرّه والضجر
اللازمه
لو كنت زي قلبي وفي
مخلص وبيك بس مكتفي
لو كنت برضك منفتح
ع الحب وقلبك منشرح
اللازمه
لو كنت فعلا ً في الغرام
ملكش في اللوم والخصام
أو كنت أصلا ً ملتزم
بالحبّ زيّي ومنسجم
اللازمه

يا قلبي

يا قلبي قوم وافرح بقى
وانسى العذاب وانسى الشقا
بعد الحبيب مطال جفاه
قرب وحان معاد لقاه

يا قلبي قوم وارقص كمان
واملا الحياه حب وحنان
بلاش تفكر باللي فات
فكر وركّز باللي آت

يا قلبي قوم وقول هعيش
عشان خلاص أحزان مفيش
ده الفرح عاد والسعد ساد
لمّا الحبيب بالوصل جاد

يا قلبي قوم وطير لفوق
وافرد جناح من بعد شوق
هو الوجود كان يسوى إيه
من غير حبيب نرتاح إليه

يا قلبي قوم وابعت سلام
بالحبّ مفعم والغرام
ابعت سلام لحيينا
وللحبايب زيينا

والله القمر

والله القمر نوّر وبان
للكون جماله والبشر
لمّا القمر قرّب وحان
معاد رجوعه من السفر

أهلا ً بنورك يا قمر
هلّيت عليّه في المعاد
من بعد حيره وطول سهر
للقلب فرحه والله عاد

يا نور عيوني مستحيل
دلوقتي حاجه تبعدك
بالروح يا روح قلبي الجميل
والقلب برضه هسعدك
يا عمري يا حبي أنا
يا اللي انت أجمل م الجمال
شفت الهنا وياك هنا
من بعد ما عزّ الوصال

شكرا يا عمري يا أمل
قلبي المتيّم من زمان
مهما الزمان في الناس عمل
في القلب دايماً لك مكان

لو قلت لك

لو قلت لك نسيت وداد
أيام زمان ونسيت هواك
إيّاك تصدّق ده الفؤاد
والروح كمان عايشين معاك

وان قلت لك بعد النوى
معادش ليل سهدي طويل
إيّاك تصدّق ده الهوى
في القلب قايد للجميل

بسّ انت حس وافهم بقى
بلاش نقول ونعيد كتير
لو يوم رضيت ليّه الشقا
مرضاش غرام من غير ضمير
بهواك أنا مهما شكى
منك فؤادي وانكوى
بهواك أنا مهما حكى
عنك عذول أو حد وشى

يا نور عيوني مهما طال
بينا البعاد ومهما صار
في القلب صورتك والخيال
مشغول بسيرتك ليل نهار

لا تسلني

يا حبيبي لا تسلني
ما الذي ينتاب قلبي
حين تنأى عن عيوني
لا تسلني بل أعنّي
قبل أن يزداد كربي
من حنيني وظنوني

يا حبيبي لست أدري
ما الذي تبغيه مني
حين تنأى أو تجافي
قد وهبت الحبّ عمري
بيد أن البعد عني
كان حظّي لا التصافي

يا حبيبي عد إليّا
وابق عندي ما تبقى
من حياتي وسنيني
كيف لا تحنو عليّا
بعد أن أصبحت أشقى
كل يوم ٍ من حنيني

يا حبيبي ضقت ذرعاً
بالأماني الكاذبات
دون أن ترجو وصالي
كم رويت الأرض دمعا
في الليالي الحالكات
دون أن ترثو لحالي

أرجوك

متقولش أرجوك نسيتك
ونسيت غرامك وحبك
ونا اللي أصلا ًهويتك
وفضلت ويّاك وجمبك

بسّ الغرور يا حبيبي
والكبر قسّوك عليّه
مع إني ظنيت نصيبي
ويّاك هيطول شويه

يا نور عيوني عشانك
نسيت صحابي وقرايبي
مع إنّي قلت بحنانك
حتسد مسد كل حبايبي

هو الغرام في الزمان ده
صار أيّ حاجه والسلام
إن كان كده م النهارده
الله الغني عن ده الغرام

والله الغرام عندي أجمل
من أيّ حاجه في حياتي
من غير غرام لسهّ أفضل
من طول حياتي مماتي

يا قلبي طوف

يا قلبي طوف ويّا الحبيب
واسمع وشوف أجمل غرام
بعد العذاب جالنا النصيب
والحلم صار جد يا سلام

يا قلبي عيش وافرح بقى
وطير ورفرف في الفضا
مهما العذاب طال والشقا
ويّا الحبيب راح وانقضى
يا حبّ عمري يا قمر
يا اللي الزمان ويّاك جميل
دلوقتي لمّا الشوق أمر
معادش وصلك مستحيل

دلوقتي بس وحنا سوى
حضن الهوى هيضمنا
دلوقتي بس من غير جوى
هنعيش سنين مع بعضنا

دلوقتي بس محتاج اقول
قف يا زمان بلاش تدور
حتى الغرام والشوق يطول
أيام كتيره بل عصور

إبعد وروح

إبعد وروح وغيب سنين
وانسى الغرام وانسى الحنين
أمّا أنا هفضل أنا
مهما العذاب طال والضنا

مقدرش مشتاقش إليك
أو حتى أزعل يوم عليك
ده الحبّ والشوق يا جميل
م القلب شيلهم مستحيل
يا عمّ تقدر تفتري
وتبيع غرامي وتشتري
بسّ الغرام هوّ الغرام
والحبّ عندي والهيام

يا عمّ قلبي في الهوى
مخلص ولو طال النوى
يا عمّ حتى لو تغيب
مليون سنه برضك حبيب

يا عمّ عندي الحبّ جد
مش أي كلام يتقال لحد
في القلب دايما راح يعيش
عشان ده جد مبينتهيش

بشتاق لك

من بعيد بشتاق لك انت
يا حبيب عمري وزماني
من بعيد بنده لك امتى
من جديد هتعود لي تاني

يا حبيبي نفسي اشوفك
نفسي اضمك بين إيديه
يا حبيبي خلّي طيفك
ع القليل يسأل عليّه
مهما تزعل يا حبيبي
ومهما تتقل قلبي مغرم
حتى لو طوّل نحيبي
وقاد لهيبي مش هيندم

ده انت روحي وانت عمري
وانت حب قلبي الجنوني
وانت شمسي وانت بدري
مهما تبعد عن عيوني

بسّ آه لو مرّه تفتح
يا حبيبي ليّه قلبك
حتى أعرف ليه بتجرح
بالبعاد قلبي اللي حبك

طال بعادك

يا حبيبي طال بعادك عن عينيّه
رغم إنك والله أغلى الناس عليّه
يا حبيبي يجرى إيه لو يوم شويّه
حسّ قلبك بالحنين ورجعت ليّه

ده الخصام والهجر بينا مهما طوّل
لسّه حبك جوّه قلبي زيّ أوّل
حتى حبك كلّ يوم عمّال بيكبر
والحنين عمّال يزيد اكتر وأكتر
يا حبيبي فكرك انّي هنسى حبك
فكرك انّي هقسى زيّك آه يا قلبك
إنسى واقسى يا حبيبي للنهايه
بس هقول لك يا حبيبي م البدايه

بكره لمّا الشوق يهزّك يا حبيبي
راح تجرّب نار عذاب قلبي ولهيبي
ليه بتنسى ليه بتقسى مين هيسمع
في الليالي شكوتك وإيه هيشفع

لست أدري

لست أدري يا حبيبي
كيف تغفو في الليالي
دون وجدٍ أو شجونٍ
أو حنينٍ للوصال
اللازمه
أي عهدٍ يا حبيبي
خنته حتى أعاني
من بعادٍ دون حق ٍ
أو عذابٍ أو هوان

لست أدري كيف تصحو
كلّ يوم في الصباح
راغباً في العيش دوني
بلا وهاوٍ للمزاح
اللازمه
لست أدري كيف تقضي
وقتك العادي المملا
دون أن تسعى لوصلٍ
يبعث الحبّ الأهما
اللازمه
لست ادري كيف تلهو
في الليالي وتسامر
ثمّ تغفو كالرضيع
ثمّ تصحو كي تفاخر

يا ريت تقوللي

يا ريت تقوللي يا قمر
لمّا الحبيب ينسى الحبيب
ذنب الغرام ولاّ البشر
ولاّ احنا فيك ملناش نصيب

يا ريت تقوللي انت ليه
خليت سهاد عيني طويل
هو احنا يعني قلنا إيه
حتى البعاد طال يا جميل

لمّا انت مش قد الغرام
ميّلت قلبي ليه إليك
ولاّ الغرام عندك حرام
حتى بسهوله هان عليك

يا عمّ حتى لو سراب
الحب عندك قول كده
عشان خلاص ملّيت عذاب
هوّ الغرام بالشكل ده

حبيت هواك لحظة لقاك
وكان هواك عشقي الوحيد
معرفش ليه خليت جفاك
حظ ونصيب قلبي الشريد

نفسك تقوللي

نفسك تقوللي بحبك
من بدري بدري وتمللي
بس الغرور اللي بقلبك
هوّ اللي مانعك تقوللي

يا عمّ قرب وصارح
بلاش تضيّع شبابي
يا عمّ جرب وفاتح
حرام تزوّد عذابي

يا عمّ والله في عيونك
شايف المحبه والأشواق
بسّ المخاوف وظنونك
كابته المشاعر في الأعماق

يا عمّ والله بريدك
والحب راسخ في قلبي
بسّ المكابره هتفيدك
بإيه عشان ارضى بغلبي

يا عمّ نفسك تحكيلي
عن ليل سهادك واشجانك
نفسك تجيني وتشكيلي
عن نار غرامك واحزانك

ملناش نصيب

ملناش نصيب في الحب يا ناس
ملناش نصيب
بعد الحنين والشوق سنين
باعني الحبيب
خلاص بقى ملناش أمل
في الحب يا ناس
يبدو الشقا في الحبّ صار
هوّ الأساس

يا دنيا إيه صار للبشر
حتى القلوب
معادش تعرف بعضها
غير بالحروب
هوّ الغرام يا ناس حرام
ولاّ الفلوس
هيّه اللي صارت تشتري
حتى النفوس

يا دنيا فين عهد الهوى
والحب راح
ليه الوفا أصبح جفا
والشوق جراح
معقول مزايا الحبّ راحت
واختفت
والناس خلاص بس بالمصالح
اكتفت

إن كان كده خلاص بقى
أفضل نتوب
بلاش نضيع ونتوه كمان
بلاش ندوب
يعني الغرام لو كان عذاب
هيفيد بإيه
ولاّ الحبيب لو عاش غريب
هيجيلنا ليه

No comments:

Post a Comment